Teater

Amatörteatern har i Svenskfinland främst uppstått och utvecklats inom ungdomsföreningsrörelsen. FSU är centralorganisation för de ca 80 finlandssvenska amatörteatrarna, av dessa är 15 sommarteatrar. Antalet föreställningar per år är ca 600 och ca 1200 personer står på scen i de olika produktionerna. Allt som allt engagerar teaterproduktionerna flera tusen frivilliga. Publiken uppgår per år till över 100 000 personer.

Mera teaterrelaterad information på hemsidan teater.fi

28.6.2019 12:45
FSU har sommarstängt 1.7-12.8.2019
28.6.2019 12:42

FSU har sommarstängt 1.7-12.8.2019

Under juli månad och två veckor in i augusti kommer FSU:s kansli att vara stängt. Detta betyder att vi inte längre förmedlar några upphovsrättigheter eller lånar ut pjäser före den 12 augusti.

Möjligt att ansöka om produktionsstöd igen i höst

FSU-amatörteatergrupper kan ansöka om produktionsstöd från FSU för höst- och vinterpjäser som uppförs 1.9-28.2. Ansökan skall lämnas in senast 5.11 på för ändamålet tryckt blankett. Mer information och ansökningsblanketten hittas på: https://teater.fi/sv/understod/produktionsstod

Vill du vara med i en TV-serie?

Citizen Jane Productions söker ivriga 13-17 åriga unga statister till den svenskspråkiga TV-serien ZOO! Virala Genier.

Komediserien spelas in i juli mellan den 1.7-24.7 I Hertonäs, som statist behöver man vara på plats några dagar. För filmintresserade är detta ett utmärkt sätt att se hur en TV serie görs, samt få erfarnhet att uppträda framför kameran. Biobiljettsersättning.

Skicka en kort ansökan med bild, kontaktuppgifter och de datum du vill komma med till: casting@citizenjaneproductions.fi

9.5.2019 16:56
Är du intresserad av film och TV? Under sommaren kommer Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU att börja skriva manuset för en ny ungdomsserie och vi behöver nu din hjälp! Kom med och berätta vad du skulle vilja att vår nya serie skall handla om.
2.4.2019 14:09
Produktions- och marknadsföringsstöd, Europeiskt teaterläger i Hangö, Teaterkalaset
2.4.2019 8:57
KOM MED PÅ ÅRETS ROLIGASTE SOMMARLÄGER!