Läs det nyaste numret av vår tidning:

Föreningshus:

Nu ordnas uttagningar för det stora dansevenemanget Moves!

16.02.2017 kl. 11:55
Dansgrupper se hit! Vill du tillsammans med din dansgrupp delta i det stora dansevenemanget Moves som vart tredje år samlar dansintresserade ungdomar från hela Finland. I år arrangeras evenemanget i Rovaniemi 26–28.5. Alla grupper som uppträder på Moves får feedback av toppnamn inom dans i Finland. Under evenemanget får deltagarna också ta del av ett mångsidigt kringprogram med allt från verkstäder till dansuppvisningar. Bakom projektet står stiftelsen Ung Kultur.

Regler

MOVES är avsett för alla ungdomar i åldern 10–20 år som sysslar med dans. Högst 1/3 av gruppens medlemmar får avvika från åldersbegränsningen. Grupper om minst tre dansare kan delta i evenemangen. Föreställningen får vara högst 6 minuter lång. Dansstilarna är nutidsdans, gatudans, show- och jazzdans, folkdans och andra etniska danser samt balett, där juryn avvikande från de andra dansstilarna även godkänner solo- och pas de deux-föreställningar. Moves är avsett för amatör-dansare. Uttagningarna till evenemanget är därför inte öppna för ungdomar som studerar dans med sikte på en yrkesexamen (2:a stadiet och högskola). I uttagningarna och i själva huvudevenemanget får samma grupp delta endast i en gren. Totalt 2/3 av gruppmedlemmarna ska vara nya för att gruppen ska kunna betraktas som en ny sammansättning.

FSU ordnar dansuttagningar för Moves 2017 på följande orter under mars månad:
Lö 4.3 i Pargas kl 14:30-15:30 vid Musikinstitutet Arkipelag (Fredrikaplanen 2a)
Sö 5.3 i Mariehamn kl 14:00-15:00 på Dansstudion Dunderdans (V. Esplanadgatan 5)

Lö 11.3 i Vasa kl 13:30-14:30 på Kuula-institutet (Skeppsgatan 16)
Sö 19.3 i Helsingfors kl 12:00-13:00 på Dansskolan DCA (Mannerheimvägen 6A)

Anmälningar skickas till oskar@fsu.fi. Skriv namnen på alla i dansgruppen, i vilken dansuttagning ni vill delta, samt ungefär hur länge er uppvisning räcker (max 6 minuter). Anmälningar tas emot senast 1 vecka innan tillfället

Mer information: www.nuorikulttuuri.fi/moves och rovaniemi.fi/moves